Γιατί οι ηλικιωμένοι πάσχουν από αϋπνία

 

Είναι πολύ συχνό κάποιοι ηλικιωμένοι να μην μπορούν να κοιμηθούν καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας, με επακόλουθο να ξυπνούν την επόμενη μέρα κουρασμένοι, με κακή διάθεση και περισσότερο στρες. Υπάρχουν όμως και άλλα συμπτώματα που φανερώνουν ότι κάποιος υποφέρει από αϋπνία, με πιο συνηθισμένα τα παρακάτω:

 

Συμπτώματα αϋπνίας

– Δυσκολία χαλάρωσης

– Συνεχή διακοπή του ύπνου

– Πρωινό ξύπνημα πριν τις 6:00

– Αίσθημα κούρασης με το πρωινό ξύπνημα

– Αίσθημα κούρασης και υπνηλίας κατά τη διάρκεια της ημέρας

– Αίσθημα νευρικότητας,  άγχος

– Δυσκολία συγκέντρωσης

– Κεφαλαλγία (πονοκέφαλος)

 

Διάγνωση αϋπνίας

Για να αντιληφθείτε ότι τα οικεία σας πρόσωπα πάσχουν από αϋπνία θα πρέπει να λάβετε υπ’ όψιν  σας τα εξής χαρακτηριστικά: Δεν μπορούν να κοιμηθούν σε λιγότερο χρόνο από 30 λεπτά και περισσότερες από έξι ώρες, έχουν μειωμένη  γνωστική λειτουργία, παράγουν και απελευθερώνουν μικρότερη ποσότητα της ορμόνης (μελατονίνη). Έχουν ένα υποκείμενο παθολογικό ή ψυχολογικό πρόβλημα.

 

Πώς μπορούν όμως οι μεγαλύτεροι σε ηλικία να αντιμετωπίσουν τις αϋπνίες τους; Μπορούμε να τους βοηθήσουμε; Καταρχάς, είναι σημαντικό, να παροτρύνουμε τους οικείους μας να ασχολούνται κατά τη διάρκεια της ημέρας με διάφορες δραστηριότητες π.χ. να κάνουν έναν σύντομο περίπατο ή να κολυμπήσουν, ώστε να διασκεδάζουν αλλά και να κουραστούν.

 

Μέθοδοι αντιμετώπισης

Οι αλλαγές στις συνήθειες του ύπνου και η αντιμετώπιση υποκείμενων προβλημάτων που πιθανώς προκαλούν αϋπνία, είναι δύο απαραίτητα μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της αϋπνίας. Υπάρχουν όμως και άλλες μέθοδοι αντιμετώπισης π.χ.

  • Τεχνικές χαλάρωσης (εκπαίδευση σχετικές με τις συνήθειες ύπνου)
  • Φαρμακευτικές  αγωγές συνταγογραφούμενα φάρμακα (συμβουλευτείτε το γιατρό σας)
  • Μη συνταγογραφούμενα φάρμακα ( συμπλήρωμα μελατονίνης, βαλεριάνας)
  • Εναλλακτικές τεχνικές (βελονισμός)

 

Φυσικές θεραπείες

Εάν δεν νυστάζετε, αποφύγετε να ξαπλώσετε στο κρεβάτι. Πηγαίνετε για ύπνο καθημερινά την ίδια ώρα και μόνο αν νιώθετε αρκετά κουρασμένοι ώστε να κοιμηθείτε το συντομότερο δυνατό, εάν δεν έχετε κοιμηθεί μέσα σε 30 λεπτά, κάντε ένα χαλαρωτικό μπάνιο ή διαβάστε ένα βιβλίο.

Πείτε ναι! Στις αλλαγές στον τρόπο ζωής σας. Μειώστε την καφεΐνη, τρώτε συχνά και ελαφρά γεύματα, περπατήστε τουλάχιστον μισή ώρα την ημέρα.

Δημιουργήστε το δικό σας πρόγραμμα ύπνου. Προσπαθήστε να μην κοιμηθείτε το μεσημέρι, κοιμηθείτε και ξυπνήστε  πάντα την ίδια ώρα.

 

Εφόσον η αϋπνία δεν αντιμετωπιστεί άμεσα, γίνεται συνήθεια και παραμένει για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ακόμα μπορεί να επηρεάσει την υγεία, την ψυχολογία και την ποιότητα ζωής των ηλικιωμένων. Η χρόνια αϋπνία συνδέεται με κατάθλιψη, με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών προβλημάτων επεισόδια άπνοιας.

 

Γνωρίστε το safecare

Όραμα μας είναι να βοηθήσουμε τις οικογένειες να βρουν τον Ιδανικό άνθρωπο νιώθοντας ασφάλεια ώστε να συνεργαστούν μαζί τους είτε στην Επιχείρηση είτε στο Σπίτι τους και τους επαγγελματίες να βρουν περισσότερες, ευκολότερες αλλά και ίσες ευκαιρίες για εργασία.

Γίνετε μέλος